Mitt Europa flyttas fram

Mitt Europa-kampanjen, som skulle ha hållits i maj, flyttas fram på grund av coronaviruset. Att bjuda in till evenemang över hela Sverige bedöms i nuläget som en onödig risk.

Personer i bakgrunden med text över Vi är med i mitt europa.

Sverige skulle i maj ha deltagit i den EU-gemensamma informationskampanjen Mitt Europa för fjärde gången där vi tillsammans visar vi hur EU:s investeringar används och gör nytta lokalt. Nu flyttas kampanjen, på inrådan av EU-kommissionen, upp till september.

Syftet med kampanjen är att ge möjlighet till EU-finansierade projekt och företagssatsningar att öppna upp sina dörrar för att ge allmänheten möjlighet att upptäcka och lära sig mer om hur EU-pengar gör nytta i samhället.

2019 visade över 150 projekt, från Jokkmokk till Malmö, upp sin verksamhet på olika sätt. Det hölls öppet hus, seminarier, mässor, tävlingar, tipspromenader och mycket mer.

Datumen för kampanjen är ännu inte satta, men vill du delta, se till att hålla koll på eufonder.se och på Facebooksidan Mitt Europa.

Se vilka projekt som öppnade sina dörrar under Mitt Europa-veckan 2019.

Logotyp för kampanjen Mitt Europa

Vi som arrangerar kampanjen, i samarbete med Europeiska kommissionen, är Tillväxtverket, Jordbruksverket, Landsbygdsnätverket, Svenska ESF-rådet, Leader Sverige och Interregprogrammen.